Hitta rätt vård
Jämför
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Joint Academy – behandla din artros via mobilen

ANNONS. Innehåll från Joint Academy.

Artros är en vanlig sjukdom som drabbar en av fyra personer över 45 år i Sverige. Sjukdomen påverkar brosket i lederna och kan ge problem med värk och stelhet. Men med Joint Academys unika koncept kan du få effektiv behandling och utbildning direkt i din mobil – precis när det passar dig.

18 Januari 2019 kl 14:21
Joint Academy

Vad är artros och hur behandlas den?

Artros är världens vanligaste ledsjukdom och den påverkar brosket i lederna. Brosket är en slags vävnad som finns i alla våra leder, som gör att de glider smidigt mot varandra. Vid artros bryts broskets beståndsdelar sakta ner, vilket gör att lederna inte kan röra sig som tidigare. Det kan ge olika symtom, som till exempel smärta, stelhet och svullnad.

Artros är en kronisk sjukdom som aldrig går att bota helt. Däremot finns det behandling som kan lindra symtomen och ibland göra att du slipper dem helt. Behandling av artros består i första hand av två delar: utbildning, att du lär dig mer om sjukdomen, och regelbundna övningar, handledda av en fysioterapeut. Via Joint Academys app kan du få hjälp med båda delar – direkt i din mobil.

Så fungerar Joint Academy

Joint Academy är en digital artrosskola där du kan få behandling och utbildning om artros via en app på mobilen. I appen får du också tillgång till en licensierad fysioterapeut som kan hjälpa dig och svara på frågor. När du har laddat ner appen och loggat in med ditt BankID får du först hjälp med att bedöma dina behov.

– Först får du svara på frågor om hur du mår och vilken led du har mest ont i, berättar Maria Blomqvist på Joint Academy. Du får också göra ett så kallat uppresningstest hemma och rapportera in resultatet av det, så blir det en utgångspunkt för bedömning. När du har svarat på frågorna bokar du ett samtal med den fysioterapeut som också blir din handledare, där ni går igenom individuella förutsättningar och förväntningar.

Efter det kan du sätta igång med behandlingen. Varje dag får du två enkla övningar som tar cirka fem minuter att göra. Övningarna är helt anpassade efter dig, och om det är något som inte fungerar kan de justeras. Du har också regelbundna uppföljningar med din fysioterapeut, där ni diskuterar hur behandlingen går. Utöver övningarna får du också utbildning om sjukdomen artros.

– En jätteviktig del i behandlingen är patientinformation, berättar Maria på Joint Academy. Det är också enkelt och görs via appen. Patienten får först läsa en kort text om artros, och sedan får man några uppföljningsfrågor på den.

Fördelarna med Joint Academy

Joint Academy erbjuder ett smidigt sätt att få behandling för sin artros och löser många av de hinder som finns för att söka vård på annat sätt.

– Patienten blir inte beroende av öppettider, vårdköer och tidsbokningar, säger Maria Blomqvist. Du kan dessutom påbörja behandlingen direkt och slipper gå och vänta och ha ont längre än nödvändigt.

Målet med behandlingen är att minska din smärta varaktigt, och att få in behandlingen i dina rutiner och din vardag. Det underlättas av att övningarna bara tar 5 minuter om dagen och kan göras var som helst, när det passar dig bäst.

– Man kan göra övningarna hemma, på lunchrasten eller i sommarstugan, säger Maria. Det är enkelt att få in i vardagen och man blir inte beroende av andra. Många patienter uppskattar också den kontinuerliga kontakten med fysioterapeuten och att enkelt kunna ställa frågor när de dyker upp.

Allt grundas på forskning

Joint Academys metoder är inte tagna ur luften utan grundar sig helt och hållet i aktuella forskningsresultat, som visar att behandlingen både minskar smärta och hjälper patienterna att klara av mer i sin vardag.

– Både nationell och internationell forskning visar att den här typen av behandling hjälper  85% av patienter, berättar Maria på Joint Academy. Vi främjar även fortsatt forskning för att lära oss ännu mer om behandlingen och därmed bli ännu bättre.

Senast uppdaterad: 2019-01-18